Menu

Niedobory cynku lub magnezu? Poznaj suplement ZMA!

18 marca 2020 - Zdrowie
Niedobory cynku lub magnezu? Poznaj suplement ZMA!

Artykuł partnera.

Wielu sportowców, mimo zróżnicowanej diety, boryka się z niedoborami cynku i magnezu. Choć to powszechny problem, wciąż małą popularnością cieszy się ZMA – suplement, który pozwala uzupełnić te pierwiastki. Czym jest i jakie jest działanie ZMA?

Cynk i magnez – dlaczego są ważne dla sportowców?

Większość osób ćwiczących zupełnie nie zdaje sobie sprawy z tego, jak istotną rolę odgrywają niektóre składniki w budowie masy mięśniowej. Duża część sportowców skupia się wyłącznie na odżywkach białkowych, spalaczach tłuszczu czy kreatynie, zapominając przy tym o pierwiastkach regulujących proces syntezy białek, które można znaleźć w ZMA – suplemencie magnezu i cynku z dodatkiem witaminy B6, która poprawia wchłanianie magnezu.

Dlaczego jeszcze sportowcy powinni zadbać o suplementację tych składników? Obydwa te pierwiastki są wydalane w dużych ilościach wraz z potem w czasie intensywnego wysiłku. Stosując ZMA działanie przemiany materii tych składników zostaje zniwelowane, dzięki czemu zapobiega się skurczom mięśni, zakwasom oraz przyspiesza regenerację po treningu.

ZMA – działanie i skład

Co kryje się pod skrótem ZMA? Suplement ten swoją nazwę wziął od głównych składników: cynku (Zinc) oraz magnezu (Magnesium Aspartate). Istotny jest także dodatek witaminy B6, która ma ogromny wpływ na poprawę wchłaniania obu pierwiastków, dzięki czemu suplementacja jest bardziej skuteczna.

Podczas stosowania ZMA działanie jest bardzo proste – cynk odgrywa bardzo istotną rolę w produkcji testosteronu, który z kolei stymuluje syntezę białek, wykazując działanie anaboliczne. Jego odpowiedni poziom jest istotny przy budowie masy mięśniowej, a niedobór może spowalniać ten proces.

Znajdujący się w ZMA suplement magnezu ma za zadanie zwiększenie podatności mięśni na bodźce dostarczane w czasie treningu. Odgrywa ogromną rolę w przesyłaniu impulsów nerwowych do mięśni, syntezie i rozpadzie ATP oraz poprawia koncentrację i regenerację po treningu.

Wskazówki dotyczące dawkowania preparatu powinny znajdować się na opakowaniu. Nie zaleca się zażywać ZMA przed treningiem, ze względu na magnez, który zmniejsza napięcie mięśniowe. Uważać powinny również osoby przed 21 rokiem życia, ze względu na nieuregulowaną gospodarkę hormonalną. Podczas kuracji należy wykluczyć z diety inne preparaty zawierające cynk, magnez lub witaminę B6, żeby uniknąć przedawkowania tych składników, co może prowadzić do niestrawności oraz nudności.

ZMA – suplement dający efekty

Jakie są rezultaty regularnego stosowania ZMA? Działanie tego suplementu u sportowców widać już po kilku dniach. Naturalnie zwiększa się produkcja testosteronu, dzięki czemu można zaobserwować szybszy przyrost masy. Zmniejsza się ryzyko skurczów i zakwasów po treningu oraz skraca czas na regenerację między treningami, a przez to także minimalizuje się ryzyko kontuzji.

Układ mięśniowy dzięki suplementacji ma zapewnioną odpowiednią kurczliwość, co usprawnia jego funkcjonowanie. Ponadto zawarty w ZMA suplement magnezu zwiększa koncentrację, poprawia jakość snu oraz zmniejsza podatność na stres, hamując wyrzut kortyzolu, który ma działanie kataboliczne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.