Menu

Jakie studnie można stosować w pasie drogowym?

15 listopada 2021 - Budownictwo
Jakie studnie można stosować w pasie drogowym?

Projektowanie systemu kanalizacji w pasie drogowym to zabieg celowy, nieprzypadkowy. Pozwala łatwiej zrealizować poszczególne prace, a w przyszłości zapewnia dobry dostęp podczas konserwacji systemu, czy jego modernizacji. W naszym artykule przyjrzymy się, jakie studnie można stosować w pasie drogowym poza tymi z betonowych prefabrykatów, które jeszcze niedawno były niemalże jedynymi rozwiązaniami.

Studnie na bazie strukturalnych rur kanalizacyjnych z polietylenu HDPE

Projektanci systemów kanalizacji od jakiegoś czasu odchodzą od stosowania wyłącznie betonowych prefabrykatów do budowy studni w pasach drogowych. Umożliwia im to wprowadzanie na rynek coraz nowszych rozwiązań, a konkretnie studni na bazie strukturalnych rur kanalizacyjnych z polietylenu HDPE. Materiał HDPE (od angielskiego high density polyethylene) to polietylen o wysokiej gęstości, wyróżniający się wysoką wytrzymałością mechaniczną i chemiczną, świetną odpornością na ścieranie, a przy tym jest elastyczny.

Trzeba jednak zaznaczyć, że w przypadku wielu inwestycji rodzaj studni, jaka zostanie zaprojektowana, jest uzależniony od specyfikacji z dokumentacji przetargowej. Zdarza się więc, że choć w praktyce jest możliwość zastosowania nowoczesnych rozwiązań, projektant musi jednak postawić na żelbetowe studnie, bo tak ktoś wstępnie zaplanował.

Zalety studni z HDPE

By przyjrzeć się bliżej zaletom studni z HDPE, znaleźliśmy konkretne rozwiązanie: studnie włazowe i niewłazowe firmy ZINPLAST z Wolbromia. To różne studnie do stosowania w zewnętrznych systemach kanalizacji grawitacyjnej położonych w pasie drogowym, w jezdni lub poza nią. Są produkowane zgodnie z obowiązującymi normami dot. systemów przewodów rurowych z tworzyw sztucznych; posiadają wszystkie właściwe aprobaty i atesty.

Wymieniliśmy już kilka zalet samego materiału HDPE, ale to wciąż nie wszystko w kontekście studni. Charakteryzuje je niski ciężar własny, co wiąże się ze znacznie łatwiejszym i szybszym montażem. Łatwiej je też transportować w porównaniu z żelbetowymi prefabrykatami. Do studni ZINPLAST można wykonać niestandardowe elementy, jak przyłącza, wpusty, czy dociążenia. Studnie są trwałe i cechuje je długa żywotność. Trzeba przy tym zaznaczyć, że żywotność studni nie zależy wyłącznie od sił ściskających elementy, sił wyporu nawodnionego gruntu i działania substancji chemicznych od wewnątrz i od zewnątrz. Na żywotność studni mają też wpływ obciążenia dynamiczne i drgania, zatem studnie w pasach drogowych już z założenia trzeba wymieniać częściej.

Jedna myśl nt. „Jakie studnie można stosować w pasie drogowym?

Mirek

Interesujący artykuł, super 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.