Menu

Ćwiczenia polecane w czasie ciąży

4 marca 2022 - Zdrowie
Ćwiczenia polecane w czasie ciąży

Aktywność w ciąży jest bardzo ważna. Stan błogosławiony często wiąże się z mniejszą wydolnością organizmu i kiepskim samopoczuciem, związanym z mdłościami i innymi ciążowymi dolegliwościami. Mimo to najgorsze co można zrobić, to zrezygnować z ruchu podczas ciąży. Po prostu trzeba zadbać o to, by wybrana aktywność była bezpieczna dla maleństwa i dla mamy. Jakie ćwiczenia warto wybierać? Jaka aktywność w ciąży jest wskazana?

Po konsultacji

Zanim przejdziemy do konkretnych ćwiczeń dla ciężarnych, trzeba podkreślić, że nigdy nie należy się na nie decydować bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem ginekologiem-położnikiem. Wprawdzie blog o zdrowiu, taki jak https://mediprint.pl/, to świetne i bogate źródło informacji, ale każda ciąża jest inna i tylko specjalista znający konkretny przypadek może stwierdzić, czy treningi będą bezpieczne. Ginekolog w razie wątpliwości może także skierować ciężarną do fizjoterapeuty, by zasięgnąć drugiej opinii, jeśli chodzi o stan kręgosłupa i dobranie odpowiednich ćwiczeń. Jeśli jednak otrzymasz od nich zielone światło, to nic nie powinno Cię powstrzymywać przed aktywnością.

Basen

Wiele kobiet w ciąży wysoko ceni sobie pływanie. To świetna aktywność, bo pozwala ona równocześnie wzmacniać niemal wszystkie partie mięśniowie. W wodzie dodatkowa waga nie jest też problemem, więc poruszanie się jest łatwe pomimo dodatkowych kilogramów zlokalizowanych w obrębie brzucha, które mogą zaburzać poczucie równowagi. Trzeba jednak liczyć się z tym, że na basenie łatwo o złapanie bakteryjnej infekcji pęcherza moczowego.

Ćwiczenia na piłce

Każda ciężarna powinna wyposażyć się w dużą piłkę gimnastyczną. Można wykorzystać ją w pierwszej fazie porodu do łagodzenia odczuwanych skurczów oraz szybszego ustawienia główki dziecka w kanale rodnym. Z tego właśnie powodu do piłki warto przyzwyczajać się jak najwcześniej. W przypadku ciężarnych najlepsze ćwiczenia to te w siadzie na piłce. Kolana powinny być ugięte pod kątem prostym. Delikatnym ruchem należy kręcić piłką pod sobą i zataczać nią niewielkie koła. To ćwiczenie relaksuje i przyda się podczas porodu. Można też delikatnie uginać nogi, by podskakiwać wraz z piłką. Ruch nie powinien być zbyt duży, by nie spowodował utraty równowagi. To ćwiczenie wzmacnia uda oraz łydki. W tym samym czasie można wykonywać krążenie ramionami w przód lub do tyłu.

Joga

Jedną z najczęściej polecanych aktywności dla kobiet w ciąży jest joga. Jej ogromną zaletą jest to, że podczas ćwiczeń można opanować podstawowe techniki oddychania, które sprawdzą się podczas porodu i ułatwią go. Kolejną kwestią jest też to, że joga skupia się na relaksacji. To ćwiczenia, które wymagają bardziej precyzji, niż siły. Dzięki temu doskonale sprawdzają się na każdym etapie ciąży. Pomagają one utrzymać się w dobrej formie i kondycji. Jogę warto ćwiczyć z instruktorem, który pokaże kolejne asany i będzie czuwał nad prawidłowym ich wykonaniem bez przeprostów. To pozwoli jeszcze bardziej zmniejszyć ryzyko urazów czy kontuzji. Są nawet organizowane zajęcia skierowane wyłącznie do kobiet w ciąży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.