Jednym z najważniejszych elementów drogi jest podbudowa drogowa. To od niej w dużej mierze zależy wytrzymałość końcowej nawierzchni, odpowiada ona za rozprowadzanie naprężeń oraz stabilizację. Odpowiednie zaprojektowanie oraz wykonanie pozwala uzyskać warstwę wystarczająco nośną oraz trwałą, aby skutecznie przenosić obciążenia w przyjętym czasie eksploatacji danej drogi. Do jej budowy niezbędne są materiały o odpowiednich właściwościach.
Kruszywa wykorzystywane do stabilizacji drogowych
Podbudowa drogowa dzieli się również na kilka elementów, do budowy których wykorzystywane są różne rodzaje kruszyw. Najczęściej obok nich często wykorzystywane są spoiwa oraz beton asfaltowy. Oczywiście jest to uzależnione od położenia danej podbudowy oraz jakości gruntów, na których ma zostać wybudowana dana droga.
Kruszywa wykorzystywane do stabilizacji drogowych można podzielić na dwie grupy:
- kruszywa skalne naturalne – przede wszystkim są to piasek zwykły, żwir, pospółka oraz mieszanki piaskowo-żwirowe,
- kruszywa skalne łamane – są to różnego rodzaju kruszywa łamane np. 0/31,5 lub 0/63, tłuczeń, grys, piasek łamany oraz kliniec.
Poszczególne grupy różnią się od siebie zastosowaniem. Kruszywa łamane znacznie lepiej sprawdzają się przy wykorzystywaniu ich do tworzenia górnych warstw konstrukcji nawierzchni. Są również stosowane w przypadku budowania dróg o wysokim stopniu ruchu. Kruszywa naturalne wykorzystywane są w dużej mierze do tworzenia niższych warstw konstrukcji oraz w przypadku dróg, które charakteryzują się niskim i średnim stopniem ruchu.
Kruszywa niezbędne do budowy dróg można kupić w betoniarniach, takich jak Ceramot z siedzibą w Bukowie.
Problemy związane z przewożeniem kruszywa drogowego
Niestety transport wielu ton kruszywa na miejsce budowy może sprawiać spore problemy. Przede wszystkim materiał o niskiej frakcji musi się znajdować w specjalnych skrzyniach ładunkowych oraz zostać dodatkowo zabezpieczony plandeką. W ten sposób można uniknąć sytuacji, że w trakcie transportu będzie on nawiewany na innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego wile żwirowni i betoniarni oferuje również transport zakupionych kruszyw do miejsca, w którym mają zostać one wykorzystane.
Należy również zwrócić uwagę, że transport kruszyw łamanych może przyczyniać się do uszkadzania strefy ładunkowej. Dlatego do przewożenia tego typu materiałów należy używać pojazdów o przeznaczeniu specjalnym. W ten sposób można uniknąć uszkodzeń w trakcie przewożenia ładunku.