Menu

Formalności związane z pochówkiem. Jak dokonać zgłoszenia do ZUS?

27 września 2021 - Usługi
Formalności związane z pochówkiem. Jak dokonać zgłoszenia do ZUS?

Pogrzeb bliskiej osoby bez wątpienia jest bardzo przykrym doświadczeniem. Rodzina musi jednak zająć się dopełnieniem formalności, które pozwolą na przeprowadzenie ceremonii. W Polsce istnieje opcja przyznania zasiłku pogrzebowego. Aby jednak go uzyskać, konieczne jest złożenie określonego związku i pamiętanie o kilku kwestiach. Jak dokonać zgłoszenia do ZUS w związku z zasiłkiem pogrzebowym?

Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy? 

Obecnie wiele spraw da się załatwić przez internet, co znacznie ułatwia dopełnianie formalności związanych z pogrzebem. Nie inaczej jest również w przypadku zasiłku. Wystarczy zalogować się na Platformie Usług Elektronicznych i wybrać punkt „Złożenie dokumentu Z-12”. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie niezbędnych danych dotyczących sposobu odbioru korespondencji. Opcji jest kilka, włącznie z wyznaczeniem pełnomocnika. Zgłoszenie do ZUS-u jest więc nieskomplikowane i trwa zaledwie chwilę.

Pieniądze są przelewane na rachunek bankowy. Z tego powodu należy podać go podczas wypełniania wniosku. Cały proces kończy się podpisaniem dokumentów za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego w ePUAP. Istnieje również opcja skorzystania z pomocy zakładu pogrzebowego, takiego jak Dom Pogrzebowy Szadkowski. Specjaliści na co dzień radzą sobie z takimi sprawami, dlatego mogą doradzić odnośnie składania całego wniosku. To dobra opcja dla rodzin, które często w żałobie nie mają siły, by samodzielnie zajmować się formalnościami lub nie wiedzą, że istnieje opcja skorzystania z zasiłku pogrzebowego.

W jakim terminie należy złożyć wniosek o zasiłek pogrzebowy? 

W ciągu 12 miesięcy od śmierci danej osoby jej rodzina ma prawo do złożenia specjalnego wniosku. Wyjątkiem są sytuacje, w którym doszło do zaginięcia osoby, a zwłoki znajdują się po dłuższym czasie. Wówczas okres 12 miesięcy jest liczony od dnia pogrzebu. Podobnie jest także wtedy, gdy z przyczyn niezależnych nie można pochować danej osoby przez dłuższy czas.

Po złożeniu wniosku rodzina zmarłego otrzyma zasiłek w ciągu 30 dni od wyjaśnienia okoliczności, która uprawnia do przyznania takiej zapomogi. Na koniec konieczne okazuje się także złożenie dokumentów w terenowej jednostce ZUS. Mowa tu o odpisie skróconym aktu zgonu, oryginałach rachunków związanych z pogrzebem, dokumentach określających pokrewieństwo oraz wszelkich informacji o rentach i emeryturach. Niezbędne jest także zaświadczenie od organu administracji publicznej o pokryciu kosztów pogrzebu przez ten podmiot.

Jedna myśl nt. „Formalności związane z pochówkiem. Jak dokonać zgłoszenia do ZUS?

Olga Rasiak

Moja przyjaciółka skorzystała z takiego zasiłku po śmierci męża. Dobrze, że okres złożenia wniosku jest tak długi. Ludzie różny okres czasu nie mogą dojść do siebie po śmierci bliskiej osoby.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.