Pogrzeb bliskiej osoby bez wątpienia jest bardzo przykrym doświadczeniem. Rodzina musi jednak zająć się dopełnieniem formalności, które pozwolą na przeprowadzenie ceremonii. W Polsce istnieje opcja przyznania zasiłku pogrzebowego. Aby jednak go uzyskać, konieczne jest złożenie określonego związku i pamiętanie o kilku kwestiach. Jak dokonać zgłoszenia do ZUS w związku z zasiłkiem pogrzebowym?
Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy?
Obecnie wiele spraw da się załatwić przez internet, co znacznie ułatwia dopełnianie formalności związanych z pogrzebem. Nie inaczej jest również w przypadku zasiłku. Wystarczy zalogować się na Platformie Usług Elektronicznych i wybrać punkt „Złożenie dokumentu Z-12”. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie niezbędnych danych dotyczących sposobu odbioru korespondencji. Opcji jest kilka, włącznie z wyznaczeniem pełnomocnika. Zgłoszenie do ZUS-u jest więc nieskomplikowane i trwa zaledwie chwilę.
Pieniądze są przelewane na rachunek bankowy. Z tego powodu należy podać go podczas wypełniania wniosku. Cały proces kończy się podpisaniem dokumentów za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego w ePUAP. Istnieje również opcja skorzystania z pomocy zakładu pogrzebowego, takiego jak Dom Pogrzebowy Szadkowski. Specjaliści na co dzień radzą sobie z takimi sprawami, dlatego mogą doradzić odnośnie składania całego wniosku. To dobra opcja dla rodzin, które często w żałobie nie mają siły, by samodzielnie zajmować się formalnościami lub nie wiedzą, że istnieje opcja skorzystania z zasiłku pogrzebowego.
W jakim terminie należy złożyć wniosek o zasiłek pogrzebowy?
W ciągu 12 miesięcy od śmierci danej osoby jej rodzina ma prawo do złożenia specjalnego wniosku. Wyjątkiem są sytuacje, w którym doszło do zaginięcia osoby, a zwłoki znajdują się po dłuższym czasie. Wówczas okres 12 miesięcy jest liczony od dnia pogrzebu. Podobnie jest także wtedy, gdy z przyczyn niezależnych nie można pochować danej osoby przez dłuższy czas.
Po złożeniu wniosku rodzina zmarłego otrzyma zasiłek w ciągu 30 dni od wyjaśnienia okoliczności, która uprawnia do przyznania takiej zapomogi. Na koniec konieczne okazuje się także złożenie dokumentów w terenowej jednostce ZUS. Mowa tu o odpisie skróconym aktu zgonu, oryginałach rachunków związanych z pogrzebem, dokumentach określających pokrewieństwo oraz wszelkich informacji o rentach i emeryturach. Niezbędne jest także zaświadczenie od organu administracji publicznej o pokryciu kosztów pogrzebu przez ten podmiot.
Jedna myśl nt. „Formalności związane z pochówkiem. Jak dokonać zgłoszenia do ZUS?”
Moja przyjaciółka skorzystała z takiego zasiłku po śmierci męża. Dobrze, że okres złożenia wniosku jest tak długi. Ludzie różny okres czasu nie mogą dojść do siebie po śmierci bliskiej osoby.