Artykuł partnera.
Przy dzisiejszej technologii właściciele pojazdów nie wyobrażają sobie podróży autem bez ABS-u, przede wszystkim w warunkach zimowych. Pochodzący z angielskiego Anti-Lock Breaking System jest częścią układu hamulcowego. Montowany jest on już w każdym samochodzie, gdyż zapewnia, że niebezpieczeństwo wpadnięcia w niekontrolowany poślizg jest zredukowane. W jaki sposób funkcjonuje ten mechanizm? Sprawdź, jak wygląda ABS i dowiedz się więcej o swoim pojeździe.
System ABS — co to jest?
Znany przez każdego kierowcę schemat ABS złożony jest głównie ze specjalistycznych modułów, które nadzorują prędkość obrotową każdego z kół. Oprócz tego istotnym komponentem są zawory minimalizujące ciśnienie w każdym z obwodów hamowania. Za prowadzenie parametrów odpowiada komputer, który angażuje cały układ, biorąc pod uwagę aktualne obroty osi.
Podczas jazdy bez zatrzymywania kontrolery pobierają odczyt o szybkości samochodu. System wykorzystuje te obliczenia w momencie włączenia pedału hamulca. ABS przeprowadza więc autodiagnozę w każdej chwili. W związku z tym jest to istotny układ zabezpieczający w każdym pojeździe. W przypadku uszkodzenia włączy określoną kontrolkę na desce rozdzielczej. Naprawy trzeba zawsze przeprowadzać bezzwłocznie, gdyż układ hamulcowy bez wspomagania stwarza zagrożenie na jezdni.
Jak działa ABS?
Kiedy jedna z osi auta przestaje się obracać, następuje zanik kontroli. ABS to układ, który minimalizuje niebezpieczeństwo takiego zdarzenia. Odtwarza on hamowanie impulsowe ze zdecydowanie większą precyzją niż człowiek. W konsekwencji sterowność auta jest na odpowiednim poziomie. System uruchamia się, kiedy jedno z kół zacznie poruszać się z mniejszą prędkością od reszty. ABS obniża w takim przypadku siłę hamowania jedynie danego obwodu. Kiedy obroty ponownie przyspieszają hamulce są mocniejsze.
Dobrze wiedzieć, że system ABS nie wymaga specjalnej techniki hamowania. Schemat działania jest niezwykle prosty. Wystarczy, że podczas awaryjnego hamowania nadepnie się pedał hamulca do oporu. Nie należy luzować go do całkowitego zatrzymania samochodu. Taka reakcja jest znakiem dla układu, który zagwarantuje większą kontrolę.
Korzyści ABS-u — o czym pamiętać?
Układ ABS pozwala na silne hamowanie w awaryjnym trybie bez ryzyka wejścia w gwałtowny poślizg. Jest to zdecydowanie najbardziej istotny atut tego dodatku, który spowodował, że wszystkie pojazdy są bezpieczniejsze. Obowiązek montażu ABS wprowadzono zarówno w naszym kraju, jak i w całej Unii Europejskiej. Oprócz zminimalizowania ryzyka zaniku stabilności pojazdu wspomaganie zapewnia też:
- zmniejszenie odległości hamowania,
- kontrolowanie stabilnego toru hamowania,
- wzmocnienie sterowności auta w czasie gwałtownego hamowania.
Trzeba jednak pamiętać, że sam system nie zagwarantuje kompletnego bezpieczeństwa, jeśli osoba za kółkiem nie będzie skoncentrowana. Szybka reakcja oraz nienaganny stan techniczny samochodu to tak samo ważne czynniki. Zniszczone bloczki hamulcowe lub inne komponenty mogą wpłynąć bardzo negatywnie na działanie systemu ABS. Dlatego w żadnym przypadku nie należy lekceważyć awarii i regularnie przeprowadzać naprawy. Na portalu Auto-Set dowiesz się jeszcze więcej o swoim aucie i szczegółach jego eksploatacji.