Szukanie hotelu na wyczekiwany urlop nie jest łatwym zadaniem – nocleg powinien spełniać wiele kryteriów, począwszy od lokalizacji, poprzez wyposażenie, po atrakcyjną cenę. Chociaż turyści mają do wyboru dużo ofert, czasami trudno zweryfikować, które z nich naprawdę zasługują na uwagę. Aby skutecznie ograniczyć listę wyłącznie do najlepszych hoteli, warto skupić się przede wszystkim na tych cieszących się dobrą renomą. Co jednak na nią wpływa?
Gwiazdki hotelowe – obiektywny wyznacznik jakości noclegu
Miarodajnym i wiarygodnym wyznacznikiem standardów zapewnianych przez hotel jest liczba przyznanych mu gwiazdek. W Polsce proces przyznawania gwiazdek, czyli nadawania hotelom kategorii od 1 do 5, opiera się na przepisach prawnych. Każdy obiekt hotelarski podlega szczegółowej ocenie, uwzględniającej m.in. wyposażenie pokoi i łazienek, ofertę usług dodatkowych, zakres udogodnień, przystosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zasady kategoryzacji są identyczne dla wszystkich obiektów hotelarskich, w związku z czym można założyć, że gwiazdki stanowią obiektywne potwierdzenie jakości noclegów i usług dostępnych w danym hotelu.
Listę kryteriów branych pod uwagę w procesie kategoryzacji zawiera Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 19.08.2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Cenną wskazówką dla turystów jest wielkość pokoju 2-osobowego – w hotelu z 5 gwiazdkami pokój nie może być mniejszy niż 18 m2, podczas gdy w obiekcie z 1 gwiazdką można spodziewać się 10 m2. Ważną kwestię stanowi też dostęp do udogodnień, np. w hotelach 5-gwiazdkowych goście mogą korzystać z sejfu i minibaru, do ich dyspozycji pozostaje również telefon. Z kolei dla osób chcących zarezerwować nocleg ze śniadaniem nie bez znaczenia jest fakt, że w hotelach minimum 3-gwiazdkowych mogą zamówić room service bądź zjeść w restauracji, która musi mieścić się na terenie obiektu lub w odległości 500 metrów.
Opinie klientów – najlepsza wizytówka każdego hotelu
Oprócz gwiazdek warto także sprawdzić opinie o danym hotelu zamieszczone w sieci. Trzeba mieć na uwadze, że nie zawsze komentarze zostawiane w internecie są wiarygodne, jednak w większości przypadków można łatwo przekonać się, jaką reputacją cieszy się hotel wśród odwiedzających go gości. Wystawianie ocen umożliwiają serwisy rezerwacyjne, ponadto wartościowym źródłem informacji o konkretnym obiekcie hotelarskim są jego social media.
Pracownik Amber Hotelu z Gdańska zaznacza: Dobry hotel zawsze jest otwarty na opinie gości. Nawet z mniej przychylnych wpisów można wyciągnąć naukę i zastanowić się, które obszary działalności wymagają dalszego udoskonalenia. Z kolei pozytywne oceny są najcenniejszą wizytówką hotelu i miarodajnym potwierdzeniem tego, że goście mogą czuć się w nim w pełni komfortowo.
Na renomę hotelu wpływają także inne czynniki niż opinie i gwiazdki, lecz te dwa kryteria wydają się najłatwiejsze do zweryfikowania i jednocześnie są obiektywne. Można również założyć, że doskonałą reputacją cieszą się hotele oferujące bogaty pakiet usług dodatkowych, w tym np. SPA, centra konferencyjne bądź sale weselne. Duże, nowoczesne obiekty hotelarskie priorytetowo traktują przestrzeganie wysokiej jakości standardów obsługi klientów, dlatego pobyt w takich hotelach nie powinien w żaden sposób rozczarować.
Jedna myśl nt. „Co wpływa na renomę hotelu?”
Przy wyborze hotelu zawsze zwracam uwagę na to czy mają dodatkowe atrakcję. W razie gdyby pogoda na wyjeździe nie sprzyjała.